Wakacje w Polsce

wczasy, wakacje, urlop

 

Pretekst do wypoczynku

17 November 2011r.

W ciągu XX-lecia ukazało się ponad 200 tytułów publikacji turystycznych o województwie gdańskim, wydanych w nakładzie 2 milionów egzemplarzy. Jest to poważny dorobek świadczący również o dużym rozwoju naszej turystyki, której towarzyszyły te wydawnictwa. W liczbach tych nie zmieściła się jednak publikacja, traktująca odrębnie o zagadnieniach pracowniczego wypoczynku turystycznego. Lukę tę wypełnia obecnie Informator. Wypoczynek turystyczny na Pomorzu Gdańskim.


Gospodarka, Kultura, Turystyka

17 November 2011r.

Gospodarka, Kultura, Turystyka Funkcje ekonomiczne woj. gdańskiego najlepiej ilustruje struktura zatrudnienia w gospodarce uspołecznionej, która na 31 XII 1965 r. przedstawiała się następująco (w tysiącach osób): przemysł — 159, transport i łączność — 62, obrót towarowy — 44, budownictwo — 39, rolnictwo i leśnictwo — 36. Dominującą rolę odgrywa gospodarka morska, która obejmuje produkcję usług (transport morski, porty, stocznie remontowe) oraz produkcję dóbr materialnych (przemysł okrętowy, rybołówstwo morskie). Do największych skupisk ludności stanowiących ważne ośrodki produkcji usług i dóbr materialnych (a także centra administracyjne, handlowe, kulturalne, oświatowe) należą miasta, mające następujące liczby mieszkańców (w tysiącach osób): Gdańsk — 321, Gdynia — 166, Elbląg — 84, Sopot — 45, Tczew — 37, Starogard — 30, Wejherowo — 29, Malbork — 28, Lębork — 23, Kwidzyn — 22, Rumia — 20. Wyodrębnione 3 miasta, tzw. Trójmiasto (Gdańsk, Sopot, Gdynia), stanowią jednocześnie ważny ośrodek naukowy o znaczeniu ogólnopolskim (7 wyższych uczelni oraz liczne instytuty, specjalizujące się głównie w gospodarce morskiej).


Kąpielisko w Gdyni

25 May 2012r.

GDYNIA Miasto portowe także duże i uczęszczane kąpielisko morskie. Dzisiaj Gdynia jest najbardziej znaną miejscowością w całej Polsce . W r. 1920 była to jeszcze cicha wioska rybacka, której chaty, rzucone na piaskach i na skraju pól i torfowisk, nie miały nawet pomieszczenia dla letników. W wiosce był mały przystanek kolejowy, a urząd pocztowy mieścił się w tej samej chacie, co jednoklasowa szkoła powszechna. Plaża była zupełnie pusta. Gdynia miała wtedy zaledwie 301 mieszkńców. Przystąpienie do budowy sztucznego portu spowodowało rozwój